Má firma svým zákazníkům tykat či vykat?

Má firma svým zákazníkům tykat či vykat?

tykatnebovykatAhoj! Dneska bych se rád podíval na problematiku komunikace mezi firmou a zákazníkem (veřejností). Četli jste někdy propagační letáček, nebo slyšeli reklamu, ve které vám tykají? „Chceš vyhrát…?, Pojeď s námi…, Máš šanci…”. Jaký to na vás udělalo dojem?

Nevýhody tykání zákazníkům, uživatelům

  • Pro někoho, troufnu si říct, že u nás je to většina, není tykání důvěryhodný způsob komunikace při peněžních transakcích.
  • Tykání nemusí být uctivé ani seriózní.
  • Spousta lidí si vyloženě potrpí na vykání a tykání mohou brát jako povýšenecké.
  • Častokrát se do toho můžete zamotat – pokud zákazníkům tykáte, partnerům vykáte, na sociálních sítích tykáte, při osobním setkání vykáte. Věřte, že si toho lidé dřív či později všimnou a přinejmenším jim to přijde divné.
  • Malá cílová skupina. Těžko budete tykat zákazníkovi, který je v důchodu. To je blbost, na tom se snad shodneme. Kde je ale pomyslná hranice pro tykání?
  • Tykáš mně, tykám tobě. Pokud tykáte zákazníkovi, nebo uživateli, bude tykat i on vám. Pokud tedy přistoupí na vaši hru. Pokud ne, jak budete reagovat?
  • Jednotné číslo. V jakékoliv veřejné prezentaci (web, emailing, přednáška) oslovujete veřejnost. V případě tykání mluvíte ovšem k jedinci.

Výhody tykání zákazníkům, uživatelům

  • Je to více osobní a přátelské (k cílové skupině).
  • V určitých případech může navodit větší důvěrnost.

Nejsme v USA

Mám pocit, že spousta českých firem dnes přejímá západní způsob marketingu i vedení společnosti. S tím souvisí i tykání. Ale proč, když nejsme v USA? Je za tím vidina skrytého úspěchu? Nebo za to může velký přísun angličtiny?

Které české firmy nám tykají?

Například tyto:

  1. Uložto.cz (Nodus Technologies spol. s r.o.)
  2. Alza.cz 
  3. ABC (Ringier Axel Springer CZ)
  4. Freerent.cz

Pokud znáte další firmy, napište je prosím do komentáře pod článek.

Příležitostné tykání

Občas se najde společnost, která veřejnosti tyká příležitostně. Třeba české zastoupení Kauflandu v soutěži. Soutěž Kauflandu

A co si myslíte vy?

Pokusil jsem se objektivně podívat na obě strany a vyhrálo u mě vykání. Tykání jen v případě úzké a mladé cílové skupiny.

Jako zákazník či uživatel máte raději vykání, nebo vám nevadí tykání? Setkali jste se s případem, kdy vám tykání od nějaké společnosti vyloženě vadilo, třeba jen v reklamě? Hlasujte v anketě. Napadly vás další výhody/nevýhody, nebo znáte firmy, které se tento článek týká :)? Napište je prosím do komentáře.

Že mi dáte lajk? 😉
5 věcí, které má Forest rád