Má firma svým zákazníkům tykat či vykat?
Ahoj! Dneska bych se rád podíval na problematiku komunikace mezi firmou a zákazníkem (veřejností). Četli jste někdy propagační letáček, nebo slyšeli reklamu, ve které vám tykají? „Chceš vyhrát…?, Pojeď s námi…, Máš šanci…”. Jaký to na vás udělalo dojem?
Nevýhody tykání zákazníkům, uživatelům
- Pro někoho, troufnu si říct, že u nás je to většina, není tykání důvěryhodný způsob komunikace při peněžních transakcích.
- Tykání nemusí být uctivé ani seriózní.
- Spousta lidí si vyloženě potrpí na vykání a tykání mohou brát jako povýšenecké.
- Častokrát se do toho můžete zamotat – pokud zákazníkům tykáte, partnerům vykáte, na sociálních sítích tykáte, při osobním setkání vykáte. Věřte, že si toho lidé dřív či později všimnou a přinejmenším jim to přijde divné.
- Malá cílová skupina. Těžko budete tykat zákazníkovi, který je v důchodu. To je blbost, na tom se snad shodneme. Kde je ale pomyslná hranice pro tykání?
- Tykáš mně, tykám tobě. Pokud tykáte zákazníkovi, nebo uživateli, bude tykat i on vám. Pokud tedy přistoupí na vaši hru. Pokud ne, jak budete reagovat?
- Jednotné číslo. V jakékoliv veřejné prezentaci (web, emailing, přednáška) oslovujete veřejnost. V případě tykání mluvíte ovšem k jedinci.
Výhody tykání zákazníkům, uživatelům
- Je to více osobní a přátelské (k cílové skupině).
- V určitých případech může navodit větší důvěrnost.
Nejsme v USA
Mám pocit, že spousta českých firem dnes přejímá západní způsob marketingu i vedení společnosti. S tím souvisí i tykání. Ale proč, když nejsme v USA? Je za tím vidina skrytého úspěchu? Nebo za to může velký přísun angličtiny?
Které české firmy nám tykají?
Například tyto:
- Uložto.cz (Nodus Technologies spol. s r.o.)
- Alza.cz
- ABC (Ringier Axel Springer CZ)
- Freerent.cz
Pokud znáte další firmy, napište je prosím do komentáře pod článek.
Příležitostné tykání
Občas se najde společnost, která veřejnosti tyká příležitostně. Třeba české zastoupení Kauflandu v soutěži.
A co si myslíte vy?
Pokusil jsem se objektivně podívat na obě strany a vyhrálo u mě vykání. Tykání jen v případě úzké a mladé cílové skupiny.
Jako zákazník či uživatel máte raději vykání, nebo vám nevadí tykání? Setkali jste se s případem, kdy vám tykání od nějaké společnosti vyloženě vadilo, třeba jen v reklamě? Hlasujte v anketě. Napadly vás další výhody/nevýhody, nebo znáte firmy, které se tento článek týká :)? Napište je prosím do komentáře.
Osobně považuji tykání od firem za projev buranství, protože sám si netroufnu cizím lidem tykat. Nepásl jsem s nimi husy…
V určitých případech může navodit větší důvěrnost.
Pardon, to byl omyl. :-))
Som jednoznacne za tykanie. Vykanie, podobne ako v beznom zivote, vytvara zbytocne bariery.
Další web, co používá tykání je http://www.yourradio.cz
Myslím, že Alza je jedna z nejsilnějších českých „internetových“ značek a jejímu růstu rozhodně tykání nevadilo. Podobně je na tom mladý „skokan“ mezi značkami na internetu – yourradio . Je to primárně o cílové skupině, marketingové značce a jejím komunikačním stylu. Tykání nemusí urážet, používáte-li ho slušně. A naopak může vytvořit užší a přátelštější vazbu mezi značkou a cílovou skupinou.
další takový web je http://www.modrykonik.cz
tykání zjevně neuráží ani těhotné či matky s malými dětmi….